

Są z pogranicza funkcjonujących w przyrodzie form i abstrakcyjnych geometrycznych brył. Ponadto Kazimierz Rafalik jest z wykształcenia inżynierem. Wydaje się czerpać z wiedzy o geometrii pełną garścią. Mnie jego niektóre prace kojarzą się z fraktalami tworzonymi za pomocą matematycznego algorytmu.
Kazimierz Rafalik urodził się w roku 1938 we wsi Błedów pod Radomiem. Przedwojenna bieda, doświadczenia okresu wojny i czasu bezpośrednio po niej były tym co na całe życie ukształtowało artystę. To moja prywatna teza ale mam do niej prawo. Znalazłem kilka wywiadów z Rafalikiem i we wszystkich jego opowieściach przewija się konieczność oszczędzania i ograniczenia wynikające z niedostatku.
Rafalik tworzy rzeźby odlewając je bezpośrednio w piasku. Nie przygotowuje woskowych modeli bo odlewanie z nich rzeźb to proces kosztowny.Pracując według prostej, prymitywnej metody większość pracy może wykonać własnoręcznie. Szczególnie trudna jest wówczas obróbka rzeźby. Ten sposób ma też swoje ograniczenia. W modelu należy unikać tzw. kątów ujemnych. Forma rzeźby musi być niezbyt skomplikowana, oszczędna. I po części piękno rzeźb z tej oszczędności właśnie, wynika. Są z pogranicza funkcjonujących w przyrodzie form i abstrakcyjnych geometrycznych brył. Ponadto Kazimierz Rafalik jest z wykształcenia inżynierem. Wydaje się czerpać z wiedzy o geometrii pełną garścią. Mnie jego niektóre prace kojarzą się z fraktalami tworzonymi za pomocą matematycznego algorytmu.
Kazimierz Rafalik obchodził niedawno czterdziestolecie swojej twórczości artystycznej. Jest autorem ponad 1600 rzeźb i kilkuset mniejszych form rzeźbiarskich, maluje, fotografuje. Jest aktywnym animatorem kultury lokalnej w Poznaniu. Ma własny, rozpoznawalny styl i jest bardzo w swej twórczości konsekwentny.
Rzeźbę, którą oferuję zdobyłem w wyniku wymiany, na giełdzie kolekcjonerskiej w Poznaniu. To jedna z najbardziej rozbudowanych form geometrycznych Rafalika, jakie miałem okazję oglądać. I ciekawa, bo kompozycja jest pozioma, co dość rzadko zdarza się u tego artysty. Natomiast typowa jest idea rzeźby. Według mojej interpretacji dzieło zamyka w geometrycznej, matematycznej formule motyw roślinny.
Rzeźba jest wyjątkowo duża. Zwykle Rafalik tworzy nieco mniejsze formy. Sam brąz ma 33 cm długości, 18 cm wysokości i 10 cm szerokości. Stoi na drewnianej podstawie o wymiarach 28 na 11 na 4 cm.