Postać w afrykańskiej masce. Brąz. Afryka. XX wiek.

700,00 zł
Brutto

Wskazywano na dalekie powinowactwo ze sztuką Senufo jednak większość osób zabierających głos w dyskusji była zdania, że to współczesna rzeźba inspirowana jedynie sztuką Afryki. Pojawiły się sugestie podobieństwa do rzeźb Wifredo Lama czy Maxa Ernsta. Ze swej strony mógłbym dodać jeszcze Joana Miro.


Może kogoś dziwi dlaczego ta rzeźba trafiła tutaj a nie do kategorii Art Tribal. Już wyjaśniam.

Identyczne rzeźby spotkałem kilka razy podczas zakupów we Francji na stoiskach ze sztuką afrykańską. Można by więc sądzić, że należy do dorobku którejś z grup etnicznych tamtego obszaru. Mam co do tego wątpliwości ponieważ mimo długich poszukiwań, przejrzenia setek zdjęć rzeźb plemiennych, nie znalazłem potwierdzenia tego faktu.

Oczywiście znalazłem pewne podobieństwa w sztuce plemiennej Senufo czy Aszanti, lecz odwzorowania jeden do jednego nie spotkałem.

Pomoc zapaleńców i kolekcjonerów w grupie zajmującej się sztuką plemienną na Fejsbuku potwierdziła moje przypuszczenia. Wskazywano na dalekie powinowactwo ze sztuką Senufo jednak większość osób zabierających głos w dyskusji była zdania, że to współczesna rzeźba inspirowana jedynie sztuką Afryki. Pojawiły się sugestie podobieństwa do rzeźb Wifredo Lama czy Maxa Ernsta. Ze swej strony mógłbym dodać jeszcze Joana Miro. Nie rozstrzygnę tutaj definitywnie czy rzeźba powstała w Europie czy jest wytworem nowoczesnej sztuki afrykańskiej. Jej obecność na stoiskach ze sztuką plemienną sugerowałaby drugą opcję.

Reasumując, sądzę że rzeźba została wykonana w XX wieku przez artystę mającego prawdopodobnie afrykańskie korzenie. Przedstawia postać w rozbudowanej rogatej masce i rytualnym stroju tanecznym wykonanym z trzciny. Wszelkie skojarzenia z nurtem surrealizmu wynikają z faktu, że kierunek ten czerpał pełnymi garściami ze sztuki plemiennej. Był więc wobec niej w pewnym sensie „wtórny”. Dziś nie zawsze o tym pamiętamy.

Rzeźba ma 38 cm wysokości, 12 cm szerokości i 8 cm głębokości.

Specyficzne kody