

Artysta często korzysta z motywów florystycznych. Przekształca je w abstrakcyjne geometryczne formy, które ja nieodmiennie kojarzę z tworzonymi za pomocą matematycznego algorytmu fraktalami.
Opisując sylwetkę Kazimierza Rafalika wspominałem, że cechuje go oszczędność. Muszę zweryfikować tę tezę. Rafalik jest oszczędny gdy chodzi o materiał i konieczność korzystania z pracy, usług wyspecjalizowanych zakładów, choćby odlewni. Gdy wszystko jest w jego rękach, artysty nic nie krępuje.
Przykładem jest ta rzeźba. Jednostkowa i unikalna. Wykonana ze sztucznego tworzywa kompozycja zaskakuje rozmachem. Rozmiarem i stopniem skomplikowania odbiega od wykonanych z brązu rzeźb Rafalika. Natomiast jest z nimi tożsama stylistycznie. Artysta często korzysta z motywów florystycznych. Przekształca je w abstrakcyjne geometryczne formy, które ja nieodmiennie kojarzę z tworzonymi za pomocą matematycznego algorytmu fraktalami. Ta konkretna rzeźba idzie nawet o krok dalej. Z motywów roślinnych tworzą się niemal zwierzęce stwory i układają się w niepokojące kłębowisko. To jedna z najbardziej ekspresyjnych i dynamicznych rzeźb Rafalika, wśród wielu z jakimi miałem do czynienia.
Kazimierz Rafalik urodził się w roku 1938 we wsi Błedów pod Radomiem. Przedwojenna bieda, doświadczenia okresu wojny i czasu bezpośrednio po niej były tym co na całe życie ukształtowało artystę. To moja prywatna teza ale mam do niej prawo. Znalazłem kilka wywiadów z Rafalikiem i we wszystkich jego opowieściach przewija się konieczność oszczędzania i ograniczenia wynikające z niedostatku.
Rafalik tworzy rzeźby odlewając je bezpośrednio w piasku. Nie przygotowuje woskowych modeli bo odlewanie z nich rzeźb to proces kosztowny.Pracując według prostej, prymitywnej metody większość pracy może wykonać własnoręcznie. Szczególnie trudna jest wówczas obróbka rzeźby. Ten sposób ma też swoje ograniczenia. W modelu należy unikać tzw. kątów ujemnych. Forma rzeźby musi być niezbyt skomplikowana, oszczędna. I po części piękno rzeźb z tej oszczędności właśnie, wynika. Są z pogranicza funkcjonujących w przyrodzie form i abstrakcyjnych geometrycznych brył. Ponadto Kazimierz Rafalik jest z wykształcenia inżynierem. Wydaje się czerpać z wiedzy o geometrii pełną garścią.
Kazimierz Rafalik obchodził niedawno czterdziestolecie swojej twórczości artystycznej. Jest autorem ponad 1600 rzeźb i kilkuset mniejszych form rzeźbiarskich, maluje, fotografuje. Jest aktywnym animatorem kultury lokalnej w Poznaniu. Ma własny, rozpoznawalny styl i jest bardzo w swej twórczości konsekwentny.
Rzeźba ma 50 cm wysokości i 38 cm szerokości.