Maska Mblo. Baule. Wybrzeże Kości Słoniowej. XX wiek.
Charakteryzuje je gładka powierzchnia, zrównoważone proporcje, zaokrąglenia i symetria.
Maska Mblo choć umożliwia kontakt ze światem nadprzyrodzonym jest zarazem maską portretową, przedstawiającą konkretną osobę. Maskę Mblo wykorzystuje się podczas tańców mających głównie rozrywkowy charakter. Rzeźbiarze Baule są nimi z wyboru. Nie jest to zajęcie dziedziczone, a jednak maski i rzeźby powstają według dość ścisłych reguł przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Charakteryzuje je gładka powierzchnia, zrównoważone proporcje, zaokrąglenia i symetria. Często nad głową pojawiają się ozdoby, grzebienie, zwierzęta ale nie mają one znaczenia ikonograficznego są wyrazem osobistych fantazji rzeźbiarza. Cecha wspólną wszystkich masek są łukowate brwi i lekko przymknięte oczy. Natomiast fryzura, zarost, blizny i charakterystyczne dla Baule skaryfikacje odpowiadają indywidualnej postaci. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że rzeźby i maski Baule są bardzo eleganckie. Być może skrajny indywidualizm, niechęć do sztywnych społecznych barier, brak tajnych stowarzyszeń charakterystyczny dla plemion Baule sprawił, że nawet maski są indywidualne.
Idąc tym tropem oferowane maska jest zapewne przedstawieniem młodej osoby, na twarzy której życie nie odcisnęło jeszcze swego piętna. To niewielka maska. Ma 38 cm. wysokości i 15 cm. szerokości. Maski Baule są stosunkowo płaskie, ta ma zaledwie 7 cm. głębokości. Piękna patyna pozwala mi sądzić, że ma kilkadziesiąt lat.