Fetysz. Fang. Gabon. XX wiek.
Jeśli jest to, jak przyjmuję fetysz, substancję zawierającą magiczną moc umieszczano w skrytkach wbudowanych w brzuch rzeźby. Przy dokładnych oględzinach mojej rzeźby widać, że zachowała się tylko część wystającej z brzucha rurki.
Opisuję przedmiot trochę po omacku głównie z powodu zniszczeń jakich dokonał tu czas. Brak rąk a przede wszystkim kształtu ramion nie pozwala ze stuprocentową pewnością stwierdzić, że figura pochodzi z plemienia Fang. Przypisałem ją Fang kierując się głównie kształtem twarzy. Choć i tu dałoby się znaleźć mankament w postaci braku charakterystycznej fryzury. Powoduje mną głównie intuicja, ogólne podobieństwo do wielu oglądanych wytworów sztuki plemiennej Fang. Jednak chętnie przyznam się do błędu jeśli ktoś udowodni mi, że jest inaczej.
Przyjmując, że postać należy do kultury Fang, to mogłaby pełnić funkcję relikwiarza, strażnika kości przodków. W naprawdę starych relikwiarzach Fang fragment kości lub ząb przodka umieszczano w otworach wierconych w głowie bądź brzuchu rzeźby i otwory te starannie zaślepiano. Odkryto to dopiero w muzeach, podczas badań prowadzonych przy pomocy promieni rentgenowskich. Jeśli jest to, jak przyjmuję fetysz, substancję zawierającą magiczną moc umieszczano w skrytkach wbudowanych w brzuch rzeźby. Przy dokładnych oględzinach mojej rzeźby widać, że zachowała się tylko część wystającej z brzucha rurki. Można też dostrzec ślad po obracającej się na osi zatyczce. W sąsiadującym z Gabonem Kongo, podobny sposób budowania skrytek w brzuchach rzeźb znajdziemy w fetyszach nkisi nkondi. Sąsiadujące ze sobą kultury dość łatwo w Afryce się przenikały.
O sposobie i mocy fetysza decydowały składniki magicznej substancji umieszczonej w skrytce. Włożone tam ziarna miały powielić plon, ziemia z grobu przodka zapewniała jego duchową opiekę, pazury zwierząt miały skłonić duchy do pomocy przy ich chwytaniu podczas polowań, drobne kamyki kierowały gniew duchów w stronę wroga i jednocześnie chroniły przed obrzuceniem nimi.
Oferowana rzeźba jest na pewno stara. Jedna z najstarszych w moich zbiorach. Wykonano ją z lekkiego drewna stąd zapewne jej zniszczenia. Podstawa jest dużo późniejsza, ma za zadanie stabilizować rzeźbę. Ma 95 cm. wysokości, 20 cm. szerokości i 18cm. głębokości. Wymiary podstawy to 31 na 27 na 2 cm.