Maska Gela. Dan Bassa. Liberia. XXwiek.
O wyborze zdecydowały włosy. Są one wyróżnikiem masek Gela. Mają według kanonu być rozbudowane i imponujące. Takie są choć przyznam szczerze, że przeglądając kilkaset zdjęć takiej geometrycznej i asymetrycznej fryzury nie znalazłem.
Proszę traktować opis tej maski raczej jako autorską interpretację niż fachowy opis znawcy sztuki afrykańskiej. Długo się wahałem, której społeczności przypisać maskę zdobioną wizerunkami kameleonów. Brałem pod uwagę Punu, Baule i właśnie Dan. Ostatecznie wygrało niewielkie plemię Bass, którego kultura uległa silnym wpływom Dan. Zresztą wszystkie brane pod uwagę możliwości łączyła bliskość terytorialna. O wyborze zdecydowały włosy. Są one wyróżnikiem masek Gela. Mają według kanonu być rozbudowane i imponujące. Takie są choć przyznam szczerze, że przeglądając kilkaset zdjęć takiej geometrycznej i asymetrycznej fryzury nie znalazłem.
Maski Gela są ucieleśnieniem kobiecego piękna. Były używane w uroczystościach kończących obrzęd inicjacji chłopców, ich przemianę w mężczyzn, stąd może wizerunki kameleonów symbolizujących przemianę. Zwykle maski Gela pokrywały nacięcia będące odpowiednikami plemiennych tatuaży.
Maski Dan Bass obowiązywała ścisła hierarchia ważności. Reprezentowały duchy żyjące w buszu, które chcą uczestniczyć w życiu wioski.
Myślę, że maska powstała pod koniec XX wieku i tworzący ją artysta miał własne, indywidualne spojrzenie na sztukę Dan. Ma 35 cm wysokości, 20 cm szerokości i i 11 cm głębokości. Jest wykonana z dość twardego drewna i precyzyjnie zdobiona drutem miedzianym.