Madonna. Realizm fantastyczny. Carlo Zoli. Brąz. XX wiek.

2 800,00 PLN
S DPH

Jednorożce, jeźdźcy, Amazonki, Walkirie, centaury są symbolami, ikonami kultury wysokiej, które Zoli bierze na warsztat i zderza z popularnymi wyobrażeniami jakie na ich temat funkcjonują dziś, w ramach powszechnej kultury masowej.


Carlo Zoli urodził się w roku 1559 w Bari we Włoszech w rodzinie z tradycjami artystycznymi. Ta rodzina już w czwartym pokoleniu zajmuje się wytwarzaniem ceramiki artystycznej. Carlo skończył studia artystyczne w Feranzie, tam też mieszka i ma pracownię. Wystawia swe rzeźby (malarstwem zajął się na poważnie w późniejszym okresie swego życia) od roku 1985 i miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych na całym świecie. Regularnie bierze udział w międzynarodowych targach sztuki od Australii poprzez USA i wszystkie ważne tego typu imprezy w Europie.

Przyznam szczerze, że dość trudno mi wyjaśnić istotę twórczości Zoli. Kupując tę rzeźbę byłem raczej przekonany, że jest to postać znana z modnego w ostatnim czasie nurtu literackiego fantasy. Okazało się, że nie jest to do końca prawda. Owszem postacie wychodzące spod dłuta Carlo Zoli są fantastyczne ale swój rodowód biorą z inspiracji mitologią, legendami, historią. Nie pochodzą z przyszłości wprost przeciwnie są częścią tradycji i kultury rodzaju ludzkiego. Jednorożce, jeźdźcy, Amazonki, Walkirie, centaury są symbolami, ikonami kultury wysokiej, które Zoli bierze na warsztat i zderza z popularnymi wyobrażeniami jakie na ich temat funkcjonują dziś, w ramach powszechnej kultury masowej. Transponuje legendę, mit na grunt współczesny i konfrontuje z gustem masowego odbiorcy. Tworzy rzeźby bardzo dynamiczne, nieraz wydające się przeczyć prawom fizyki.

Szczególne miejsce w jego twórczości zajmuje postać kobiety. Zawsze jest tajemnicza, zmysłowa (ale ta zmysłowość daleka jest od współczesnego podtekstu seksualnego), niosąca wyraźne moralne przesłanie. Częstym tematem związanym z kobietą i przedstawianym w dziełach Zoli jest macierzyństwo. Ta rzeźba jest tego przykładem choć jej ostatecznego przesłania nie jestem w stanie wyjaśnić. Widzę tu jakiś romantyzm, idealizm wręcz sakralność a wszystko przefiltrowane przez wyobrażenia ze współczesnego komiksu.

Rzeźba jest duża. Ma 50 cm wysokości, stoi na podstawie o wymiarach 10 na 12 cm. Ma 15 cm szerokości 10 głębokości. Sygnowana graficznym znakiem „c.zoli”. Odlana w Bolonii w odlewni Venturi Arte. Jest 3 z 8 odlanych.

Specifické reference