Wazon. Ceramika. Takonabe. Japonia. XX wiek.

400,00 PLN
S DPH

Te wyroby, biorące swą nazwę od stolicy japońskiej prowincji, w której były produkowane, przeznaczone były na rynek amerykański. Rzecz firmował Sears, handlowy potentat, który rozprowadzał te wyroby poprzez katalog wysyłkowy i sieć dynamicznie rozwijających w latach dwudziestych nowoczesnych domów handlowych. Oferta katalogów Sersa skierowana była głównie na prowincję, do rolniczych stanów USA.

Wazon, który oferuję to przykład wyrobu będącego wynikiem uprzemysłowienia Japonii, adoptowania tradycyjnej estetyki do upodobań europejskiego a w tym konkretnym przypadku amerykańskiego odbiorcy.

Te wyroby, biorące swą nazwę od stolicy japońskiej prowincji, w której były produkowane, przeznaczone były na rynek amerykański. Rzecz firmował Sears, handlowy potentat, który rozprowadzał te wyroby poprzez katalog wysyłkowy i sieć dynamicznie rozwijających w latach dwudziestych nowoczesnych domów handlowych. Oferta katalogów Sersa skierowana była głównie na prowincję, do rolniczych stanów USA.

W Takonabe produkowano ceramikę z pominięciem tradycyjnego koła garncarskiego. Zastąpiła je przemysłowa forma, pozwalająca obniżyć koszty produkcji i ją przyśpieszyć. Nadal jednak wyroby malowano ręcznie, korzystając z tradycji dawnej sztuki japońskiej.

Na tym konkretnym wazonie mamy motyw chryzantemy, głęboko zakorzeniony w wzornictwie Kraju Kwitnącej Wiśni. Sygnatura „Made in Japan” sugeruje, że wazon powstał po roku 1921 bo wówczas uchwałą Kongresu wprowadzono taki znak towarowy dla produkowanych w Japonii wyrobów przeznaczonych na rynek amerykański.

Wazon ma 29 cm wysokości, średnica podstawy wynosi 12 cm.  

Specifické reference