Z serii Zwierzęta. Pal Kepenyes Kovac. Brąz. XX wiek.

6 500,00 PLN
S DPH

 Jego marzeniem jest futurystyczna rzeźba wyświetlana za pomocą światła laserów w przestrzeni kosmicznej aby każdy podróżujący poza naszą planetę mógł ją podziwiać.

Kepenyes urodził się w roku 1926 na Węgrzech. W wywiadach podkreśla, że rzeźbiarzem postanowił zostać już jako dziecko. Edukację artystyczną rozpoczął w Szkole Sztuk Dekoracyjnych w Budapeszcie i kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Berni Ferenczego wówczas czołowego rzeźbiarza Węgier. Uznany za wroga ludu przez stalinowski reżim trafił do więzienia a potem do obozu pracy przymusowej. Reminiscencje tego okresu znalazły się w wielu jego późniejszych rzeźbach w postaci pęknięć, uszkodzeń czy wręcz krat. Okres upodlenia, pozbawienia człowieczeństwa pozwoliły przeżyć mu marzenia i projekty przyszłych rzeźb tworzone jedynie we własnej wyobraźni. Po Węgierskim Październiku uciekł z kraju do Francji. Pracował w Sevres i jednocześnie studiował w Ecole Superieure des Beaux Arts. Mieszkał w osiedlu studenckim i tam poprzez kontakty ze studentami z Meksyku pierwszy raz zetknął się z kulturą i sztuką tego kraju. Fascynacja była na tyle silna, że w roku 1959 wyjeżdża do Meksyku, osiedla się tam na stałe i w roku 1975 z rąk gubernatora przyjmuje obywatelstwo tego kraju. Jest już wówczas artystą o międzynarodowej sławie, z dużym dorobkiem artystycznym, uznanym i docenionym.

Zamieszkał w Acapulco, które pokochał, gdzie do dziś jest jego galeria Casa Estudio a w Alei Narodów stoi monument jego autorstwa” El Pueblo del Sol”. Rzeźba mająca 8 metrów średnicy w podstawie i ważąca ponad 17 ton. Jego równie okazałe rzeźby stoją także w wielu innych miastach Meksyku, w Stanach Zjednoczonych, we Francji, w Niemczech i na Węgrzech. W Acapulco ma dom będący właściwie wielką rzeźba. Postawiony na klifie nad oceanem, ze ścianą frontową otwartą całkowicie na morze i meblami wbudowanymi w pozostałe ściany.

Kepenyes jako artysta wymyka się łatwej klasyfikacji. Tworzy biżuterię, rzeźby i wielkie formy. Jego marzeniem jest futurystyczna rzeźba wyświetlana za pomocą światła laserów w przestrzeni kosmicznej aby każdy podróżujący poza naszą planetę mógł ją podziwiać. Użycie niebios jako płótna. Ważna dla artysty jest forma dzieła i najlepiej, żeby powstała przy pomocy prostych rzemieślniczych środków a widz mógł wchodzić z nią w interakcje. Dopasowywać do swoich potrzeb. Tematem jego sztuki jest często człowiek i jego relacje z przyrodą, przestrzenią i innymi istotami żywymi. Według niego sztuka jest magią, religią, iluzją umieszczoną w świecie nieskończonych możliwości. Może właśnie dlatego tak łatwo odnalazł się w Meksyku.

Rzeźbę kupiłem we Francji. Ktoś pozbywał się całej kolekcji rzeźby współczesnej. Stać mnie było tylko na kilka. Dziś żałuję bo okazało się,że na światowym rynku sztuki są czasami warte kilka i kilkanaście tysięcy dolarów. Są doceniane głównie na rynku amerykańskim.

Oferowany jeździec na koniu to rzeźba z gatunku tych, dla których najważniejsza jest forma pozwalająca wchodzić w kontakt z widzem. Odbiorca ma prawo dowolnie ją ukształtować a nawet dość łatwo rozebrać na części. Jej wymiary to 25 cm. wysokości i jest długi na 23 cm. Koń w kłębie ma 7 cm. i stoi na podstawie o wymiarach 20 na 8 na 3 cm.

Specifické reference