Głowa Apolla. C. Mary. Brąz. XX wiek.

1 700,00 zł
Brutto

Przeszukując sieć wydawać by się mogło, że ktoś, kto posłużył się sygnaturą „C. Mary”jest autorem jednej jedynej rzeźby.


Przeszukując sieć wydawać by się mogło, że ktoś, kto posłużył się sygnaturą „C. Mary”jest autorem jednej jedynej rzeźby. Wielokrotnie powtarzanej, także przez renomowaną gisernie Les Bronzes de Mohon. Wątpić można, żeby ta odlewnia zdecydowała się współpracować z najzdolniejszą nawet studentką, która później przerwała artystyczną karierę.

Szansa na wytłumaczenie zagadki wiąże się z Mary Callery. Urodzona w 1903 roku w Pittsburghu po kilku latach studiów w Ameryce w roku 1930 przyjechała do Paryża aby kontynuować naukę rzeźbiarstwa. I nie tylko. Korzystając z zasobów finansowych ojca, prezesa banku i pittsburskich kolei zaczęła kolekcjonować sztukę. Była przyjaciółką Picassa i Duchampa. Bywała często w pracowniach Legera, Matissa, Calder. Niektórzy twierdzą, że kiedy w 1940 roku, po wkroczeniu Niemców do Paryża wróciła do Stanów była właścicielką największej kolekcji obrazów Picassa. Nie zaniedbywała przy tym własnej kariery artystycznej. Tworzyła w Paryżu w duchu abstrakcyjnego ekspresjonizmu a w Stanach na zlecenie Nelsona i Abby Rockefellerów zaprojektowała rzeźby wieńczące łuk proscenium Metropolitan House Opera. Zdobyła sławę i uznanie. W ciągu swego życia miała kilkadziesiąt indywidualnych wystaw w galeriach całego świata. Jej rzeźby trafiły do zbiorów największych muzeów sztuki nowoczesnej.

Po wojnie często wracała do Paryża. Jej pracownia znajdowała się także w Nowym Jorku. Dziś bardziej znane jest jej burzliwe życie, kolekcja, która ostatecznie uległa rozproszeniu niż rzeźby.

Rzeźba, którą oferuję, wykonana w manierze zniszczonego antyku, głowa Apolla, nie do końca mieści się w głównym nurcie jej sztuki choć trzeba dodać, że znane jej dzieło, popiersie Georgii O`Keeffe także się w nim nie mieści. Nikomu nie każę wierzyć, ze jest to praca Mary Callery. Ja jednak w to wierzę, choć cena jaką wystawiłem daleka jest od aukcyjnych notowań jej abstrakcyjnych przedstawień.

Głowa ma 22cm. wysokości i 23 cm. szerokości.

Specyficzne kody