Odrodzenie Mameluków. Wazon. Egipt. XIX/XX wiek.
Sądzę, że wazon został wykonany w Egipcie w czasie gdy rodziła jego nowoczesna państwowość. Świadomość własnej tożsamości narodowej powodowała, że sztuka w tym okresie nawiązywała do jednego z najświetniejszych okresów twórczości artystycznej islamu „ Odrodzenia Mameluków”.
Wazon kupiłem w okresie gdy byłem przekonany, że lubię sztukę islamu. Dziś już taki pewien nie jestem ale kilka przedmiotów w kolekcji pozostało. Nie lubię to może za dużo powiedziane. Nie znam, będzie bardziej adekwatne. Gubię się w gęstwinie arabskich dekoracji, nie znam kaligrafii, która bywa istotnym elementem tej sztuki. Z dużą trudnością próbuję ustalić region z jakiego przedmiot pochodzi i czas jego powstania.
Opis wazonu jest wynikiem internetowego researchu. Jeśli popełniłem jakiś błąd w identyfikacji chętnie go naprawię. Jednego jestem pewien. Nie jest to wyrób współczesny. Tu wystarczy moje trzydziestoletnie doświadczenie.
Sądzę, że wazon został wykonany w Egipcie w czasie gdy rodziła jego nowoczesna państwowość. Świadomość własnej tożsamości narodowej powodowała, że sztuka w tym okresie nawiązywała do jednego z najświetniejszych okresów twórczości artystycznej islamu „ Odrodzenia Mameluków”. Uściślając powstał na przełomie XIX i XX wieku lub na początku XX. Jest przykładem wykorzystania geometrii w tworzeniu skomplikowanych dekoracji, pokrywających cała powierzchnię naczynia,nawiązujących do idei nieskończoności istoty Boga. Dodatkowo reprezentuje arabską sztukę inkrustacji wykorzystującą w zdobieniach dwa różne metale. Kształt wazonu jest dość nietypowy ale takie też bywały.
Niestety nie jest w stanie gabinetowym. Ma wyraźne wgłębienie na dolnym rancie, dno jest zalane jakąś ciężką substancją a spora część dekoracji z białego metalu odpadła.
Naczynie ma 26 cm. wysokości. Średnica brzuśca wynosi 17 cm. a podstawy 14 cm.