Król na tronie. Brąz. Aszanti. Gana. XX wiek.
Oferowana rzeźba przedstawia dostojnika królewskiego rodu w całym jego majestacie. Siedzi na tronie, którego podstawę tworzą słonie, najpotężniejsze w Afryce zwierzęta a poręcze zwinięte w spirale węże. W oparciu widzimy skorpiona, dwa kameleony i ptaka. Zwierzęta te symbolizują siłę, mądrość, przebiegłość,
Pod koniec XVII wieku ludy Akan zostały zjednoczone przez wodzów plemion Aszanti i połączone w potężne imperium. Zasobne w złoty kruszec, handlujące niewolnikami, towarami kolonialnymi, których potrzebowali biali, dominowali w tej części Afryki. Ich nadzwyczajna wojowniczość pozwoliła bardzo długo utrzymać niezależność Królestwa Aszanti od kolonialnych wpływów.
W sztuce Aszanti najbardziej cenili wyroby ze złota. Inne metale też bardzo szanowali a ich rzemieślnicy posiedli sztukę odlewania na wosk tracony i tworzyli piękne przedmioty. Jak w każdym afrykańskim królestwie przedmioty określały status właściciela, wyznaczały jego pozycję i prestiż. Najbardziej okazałe, najpiękniejsze należały oczywiście do króla i stanowiły część królewskich regaliów.
Ciekawe, że niewiele jest w tej kulturze masek. Nie były powszechne w obrzędach, dominowały rzeźby figuralne, szczególnie postacie kobiet, bowiem ważnym elementem obrzędów był kult płodności i macierzyństwa. Dziedziczono w linii żeńskiej więc pozycja kobiet jest zrozumiała.
Ciekawym zjawiskiem w sztuce Akan są odważniki, którymi ważono złoty pył. Wykonywano je z mosiądzu przedstawiały przedmioty, ludzi, zwierzęta a także abstrakcyjne idee.
Oferowana rzeźba przedstawia dostojnika królewskiego rodu w całym jego majestacie. Siedzi na tronie, którego podstawę tworzą słonie, najpotężniejsze w Afryce zwierzęta a poręcze zwinięte w spirale węże. W oparciu widzimy skorpiona, dwa kameleony i ptaka. Zwierzęta te symbolizują siłę, mądrość, przebiegłość, zabójczą moc. Mężczyzna ukazany jest bardzo statycznie co podkreśla powagę a nawet wyniosłość postaci. Dostojeństwo dodatkowo podkreślają metalowe ozdoby charakterystyczne dla plemion Akan. Skaryfikacje twarzy króla są tak ułożone, że mogą sugerować maskę lamparta. Dostojnik wspiera się na lasce, która w Afryce jest symbolem władzy a w sztuce Aszanti ozdobne laski tworzą odrębną kategorię. Podobnie jak stołki, ozdobne siedziska, które powinien posiadać każdy męski członek plenienia Akan. Tron zarezerwowany jest dla królewskiego rodu. Wyjątek stanowi siedząca na tronie, karmiąca kobieta. Taki symbol macierzyństwa jest jednym z piękniejszych przedstawień afrykańskiej sztuki plemiennej.
Rzeźba ma 38cm wysokości i 16 cm szerokości. Jej głębokość to 15 cm. Jest nieco niestabilna ale wystarczy lekko podpiłować nogi tronu. Druga połowa XX wieku.