Mężczyzna unoszący róg. Kamień. Brąz. XX wiek.

1 400,00 zł
Brutto

Podałem tylko dwie najbardziej znane możliwości interpretacji rzeźby w oparciu o historię Izraelitów. Ale podkreślam, że to tylko moja interpretacja oparta jedynie na intuicji.


Rzeźbę kupiłem w Polsce. Nie chcę przez to powiedzieć, że to nasze rodzime dzieło ale nie mogę też tego zupełnie wykluczyć.

Nie do końca też rozszyfrowałem jej przesłanie. Przedstawia dojrzałego mężczyznę, ubranego w rodzaj tuniki, z głową zwróconą ku niebu, trzymającego w obu uniesionych ku górze rękach, potężny róg. Rzeźba choć wykonana nowocześnie, mnie kojarzy się z historią starożytną a najszybciej nasuwające się reminiscencje prowadzą do tradycji judaistycznej.

Do święta Rosz ha-szana czyli do hebrajskiego Nowego Roku. Jest to święto oczyszczenia a zarazem przypominające o Sądzie Bożym. Dzień Sądu Bożego mają poprzedzać dźwięki trąby szofar. Czasem to święto nazywane jest Dniem Dęcia w Szofar. Podczas tego święta szofar powinien zabrzmieć sto razy według ustalonej tysiącletnią tradycją kolejności. Trzeba dodać, że żydowski szofar to nic innego jak instrument wykonany z rogu baraniego.

Niemałą rolę odgrywały trąby zrobione z baranich rogów w zdobyciu przez Izraelitów Jerycho. Jozue działając ściśle według wskazówek otrzymanych od Jahwe, każe swej armii przez siedem dni okrążać nieprzyjacielskie miasto. Armię prowadzą kapłani grający na rogach. Siódmego dnia do dźwięku szofarów dołączył wojenny okrzyk hebrajczyków i mury Jerycho legły w gruzach.

Podałem tylko dwie najbardziej znane możliwości interpretacji rzeźby w oparciu o historię Izraelitów. Ale podkreślam, że to tylko moja interpretacja oparta jedynie na intuicji.

Wykonana w XX wieku rzeźba została opracowana w sposób uproszczony jednak dość wyraźnie kierujący uwagę odbiorcy w górne jej partie. Na natchnioną twarz mężczyzny i uniesiony w geście ofiarowania bądź triumfu róg. Pewną zagadkę stanowią wypustki z tyłu głowy. Być może są to po prostu tak wyobrażone włosy ale mi przypominają trochę zwisające rogi chusty, nakrycia głowy w jakim dość często przedstawia się Izraelitów na starych ilustracjach obrazujących Stary Testament.

Rzeźba ma łącznie z kamieniem 45 cm wysokości, sam brąz to 40 cm. Ma 13 cm szerokości i 6 cm głębokości. Kamienna podstawa ma wymiary 10 na 10 na 5 cm. Nie jest sygnowana.

Specyficzne kody