Budda Shan. Brąz. Birma. XVIII/XIX wiek.

2 500,00 zł
Brutto

 Stąd gest prawej ręki Buddy dotykającej niemal ziemi, bo ziemię wezwał Budda, aby dała świadectwo jego pobożnego życia i stanu oświecenia.


Rzeźba przedstawia Buddę siedzącego w pozycji lotosu, na chwilę przed oświeceniem, o czym świadczą dłonie ułożone w gest mudry bhumisparsha.

Według przekazu pochodzący z królewskiej rodziny Sakya książę Siddhartha Gautama, zniechęcony dworskim życiem udał się na poszukiwania własnej drogi rozwoju. ( Jako ciekawostkę podam, że długie uszy Buddy są pozostałością dworskiego życia gdy nosił ciężką biżuterię, powodującą ich deformację.) Budda przez 6 lat wraz z pięcioma innymi mędrcami uprawiał ascezę. Kiedy jednak uznał, że to też nie przyniesie najwyższego wtajemniczenia, oddalił się samotnie do wioski Sehan, usiadł na wiązce traw pod figowym drzewem Bodhi i postanowił, że nie wstanie do czasu, aż osiągnie stan oświecenia, szczyt duchowej doskonałości. Opowiadam rzecz bardzo skrótowo, w buddyzmie poświęcono temu okresowi życia Buddy opasłe tomy. Głównym oponentem Buddy był demon Mara. Przeszkadzał jak mógł na jego ścieżce samorealizacji, kusił pięknymi córkami, na koniec wezwał Buddę, żeby udowodnił swój stan oświecenia. Stąd gest prawej ręki Buddy dotykającej niemal ziemi, bo ziemię wezwał Budda, aby dała świadectwo jego pobożnego życia i stanu oświecenia.

Prawdę mówiąc byłem zdumiony na ile sposobów da się przedstawić Buddę w mudrze bhumisparsha. Obejrzałem setki zdjęć przedstawiających Buddę w tym geście. Były to rzeźby wykonane z brązu, drewna, kamienia. Na podstawie własnego doświadczenia w ocenie wieku przedmiotów odlanych z brązu, jak też odnosząc się do wspomnianych fotografii uważam, że figura powstała wcześniej niż w XIX wieku. Tylko dla asekuracji dopuszczam możliwość wykonania brązu w XIX wieku. Jakąś wskazówką byłaby inskrypcja na tyle rzeźby niestety nie potrafię jej odczytać.

Brąz nie jest niestety w super dobrym stanie. Brakuje części nakrycia głowy Buddy, na schodkowej podstawie ujawniły się, zapewne pod wpływem czasu jak i zmian temperatury, pierwotne wady odlewu, widać też stare, drobne naprawy. Sama rzeźba jest dobrej jakości, podobnie jak zdobiący ją grawerski wzór. W zakamarkach metalu można dostrzec ślady dawnego cieniutkiego złocenia.

Rzeźba ma 22 cm wysokości, 11 cm szerokości i 5 cm głębokości.

Specyficzne kody