Święta Barbara. Brąz. Francja. XX wiek.
Figura świętej została właściwie tylko zarysowana, tworzą ją dwie zgeometryzowane bryły. Mimo to widzimy kobietę w archaicznej szacie jednoznacznie odpowiadającą naszym schematycznym wyobrażeniom jak powinien wyglądać „święty”.
Twórca tej rzeźby próbował pogodzić dwie skrajności. Realistyczne przedstawienie postaci Św. Barbary z oszczędnością formy charakterystyczną dla rzeźby nowoczesnej. Figura świętej została właściwie tylko zarysowana, tworzą ją dwie zgeometryzowane bryły. Mimo to widzimy kobietę w archaicznej szacie jednoznacznie odpowiadającą naszym schematycznym wyobrażeniom jak powinien wyglądać „święty”. Dodatkowo postać unosi w górę kielich z Eucharystią. Rzeźba pozbawiona jest indywidualnych rysów twarzy bo tego zwykle nie oczekujemy. Wystarczy znak, symbol, kreska udająca długie włosy a resztę dopowiadamy sami.
Nie wiem kto jest autorem rzeźby. Nie jest dla mnie jasny powód dla jakiego powstała. Simon Nora to autor raportu wykonanego na zlecenie Prezydenta Francji dotyczącego wpływu cyfryzacji na rozwój nowoczesnego społeczeństwa. Raport powstał w czasach, gdy kształt dzisiejszej cywilizacji, był wytworem najbardziej odważnych publikacji literatury science-fiction. Nie rozumiem związku raportu z postacią Św. Barbary. Może jedynie taki, że Barbara patronuje zawodom wykonującym pracę ciężką i niebezpieczną. Ale nie zamierzam tego zagadnienia zgłębiać.
Rzeźba ma 27 cm wysokości, 9 cm szerokości i 3 cm głębokości. Średnica podstawy wynosi 7 cm.