Hammer man. Człowiek młot. Żelazo. XX wiek.

700,00 zł
Brutto

I choć podobnie jak steampunk wykorzystuje elementy istniejącej już materialnej rzeczywistości to bliżej jej do konstruktywizmu czy futuryzmu, zakładających związek człowieka z maszyną, odrzucających relikty przeszłości, odrzucających dekoracyjność, podporządkowujących sztukę potrzebom człowieka.

Kupując tę rzeźbę, której francuski sprzedawca nadał tytuł „Hammer man”, sądziłem że rzeźba „Hammer man” może być prekursorem popularnego dziś nurtu sztuki, steampunku. Dopiero później zdałem sobie sprawę, że steampunk wyrosły na gruncie sztuki wiktoriańskiej, zakładał dekoracyjność, rzekłbym nawet cukierkowość. Ta rzeźba jest surowa, oszczędna, prosta. I choć podobnie jak steampunk wykorzystuje elementy istniejącej już materialnej rzeczywistości to bliżej jej do konstruktywizmu czy futuryzmu, zakładających związek człowieka z maszyną, odrzucających relikty przeszłości, odrzucających dekoracyjność, podporządkowujących sztukę potrzebom człowieka. Oczywiście zakładając, że rzeźba jest tworem świadomego swych celów artysty. Bo niestety nikt rzeźby nie raczył sygnować.

To moja kolejna niespełniona nadzieja, że uda się rzeźbę przypisać konkretnemu twórcy.

To nie jest duża rzeźba. Ma 22 cm wysokości, 10 cm szerokości i 6 cm głębokości. Patyna pozwala sądzić, że powstała na początku a najdalej w pierwszej połowie XX wieku.

Specyficzne kody