Kobieta o szerokich biodrach. Brąz. Kamień. Kazimierz Rafalik. XX w.
W tej urzekły mnie kobiece szerokie biodra. Osobiście odbieram erotyczne niemal fluidy płynące z tej postaci. Zachwyca mnie konsekwencja krzywizn i łuków tworzących kobiecą sylwetkę.
Kazimierz Rafalik urodził się w roku 1938 we wsi Błedów pod Radomiem. Przedwojenna bieda, doświadczenia okresu wojny i czasu bezpośrednio po niej były tym co na całe życie ukształtowało artystę. To moja prywatna teza ale mam do niej prawo. Znalazłem kilka wywiadów z Rafalikiem i we wszystkich jego opowieściach przewija się konieczność oszczędzania i ograniczenia wynikające z niedostatku.
Rafalik tworzy rzeźby odlewając je bezpośrednio w piasku. Nie przygotowuje woskowych modeli bo odlewanie z nich rzeźb to proces kosztowny.Pracując według prostej, prymitywnej metody większość pracy może wykonać własnoręcznie. Szczególnie trudna jest wówczas obróbka rzeźby. Ten sposób ma też swoje ograniczenia. W modelu należy unikać tzw. kątów ujemnych. Forma rzeźby musi być niezbyt skomplikowana, oszczędna. I po części piękno rzeźb z tej oszczędności właśnie, wynika. Są z pogranicza funkcjonujących w przyrodzie form i abstrakcyjnych geometrycznych brył. Ponadto Kazimierz Rafalik jest z wykształcenia inżynierem. Wydaje się czerpać z wiedzy o geometrii pełną garścią. Mnie jego niektóre prace kojarzą się z fraktalami tworzonymi za pomocą matematycznego algorytmu.
Kazimierz Rafalik obchodził niedawno czterdziestolecie swojej twórczości artystycznej. Jest autorem ponad 1600 rzeźb i kilkuset mniejszych form rzeźbiarskich, maluje, fotografuje. Jest aktywnym animatorem kultury lokalnej w Poznaniu. Ma własny, rozpoznawalny styl i jest bardzo w swej twórczości konsekwentny.
Rzeźbę kupiłem w pracowni Kazimierza Rafalika. Dodam, że nie było łatwo. Artysta bardzo niechętnie rozstaje się ze swoimi pracami.
W tej urzekły mnie kobiece szerokie biodra. Osobiście odbieram erotyczne niemal fluidy płynące z tej postaci. Zachwyca mnie konsekwencja krzywizn i łuków tworzących kobiecą sylwetkę. Żałuję trochę ograniczeń, które Rafalik sobie narzucił. Gdyby ta rzeźba była duża byłaby doskonała.
Rzeźba ma łącznie z podstawą 33 cm wysokości, 7 cm szerokości i 5 cm głębokości. Kamienna nieregularna podstawa ma wymiary 6 na 8 na 3 cm.