Popiersie. Brąz. Fonderie Makhone. Senegal. 1982 rok.

1 500,00 zł
Brutto

Trudno odnaleźć w tym, wpisanym w bryłę, kubistycznym popiersiu mężczyzny, cechy typowe dla Afryki. Może jedynie szata, sugerująca powłóczystość i liczne zawoje przywodzi na myśl tradycyjny strój mieszkańców tego kontynentu.

Mam wrażenie, że w sposób nie zawsze świadomy, moja wrażliwość estetyczna, kieruje się w stronę sztuki afrykańskiej. Tę rzeźbę kupiłem mając do dyspozycji tylko zdjęcia. Na dodatek niezbyt ostre. Nie sposób było odczytać napisy. Nie potrafiłem się oprzeć, nawet wówczas gdy cena, którą musiałem zapłacić nie prognozowała godziwego zysku a przecież to powinien być podstawowy warunek dla kogoś kto prowadzi sklep i próbuje się z tego utrzymać.

Gdy w końcu rzeźba trafiła w moje ręce, niespodziewanie dla mnie zorientowałem się, że pochodzi z Afryki, konkretnie z Senegalu. Mało tego, okazało się, że mam już w sklepie rzeźbę pochodzącą z tego kręgu. Taniec Masajów Issy K. Diopa.

Fonderie Makhone należy do klanu Diopów, który zdominował rynek współczesnej rzeźby w Senegalu. Szczególnie tej odlewanej z brązu. W Afryce zawód często przechodzi z ojca na syna. Dotyczy to także zawodów artystycznych i jest związane z tradycją plemienną, gdzie często pozycja społeczna była po prostu dziedziczona.

Nie należy jednak sądzić, że senegalska rzeźba jest zaściankowa, zamyka się we własnym kręgu. Issa K. Diop studiował w Los Angeles. Przez wiele lat organizował w Dakarze „Village des Arts”, warsztaty a właściwie rodzaj festiwalu sztuki, koncentrując swe działania wokół odlewanej tradycyjnie rzeźby z brązu. W imprezie brało udział wielu zaproszonych z Europy Zachodniej twórców. Łączył tam tradycję i nowoczesność.

Nie potrafię na podstawie odręcznie umieszczonej na modelu sygnatury odczytać kto jest autorem rzeźby. Jestem jednak pewien, że jest to ktoś z licznej rodziny Diopów.

Trudno odnaleźć w tym, wpisanym w bryłę, kubistycznym popiersiu mężczyzny, cechy typowe dla Afryki. Może jedynie szata, sugerująca powłóczystość i liczne zawoje przywodzi na myśl tradycyjny strój mieszkańców tego kontynentu. Poza tym rzeźba jest dynamiczna, nowoczesna, w moim przekonaniu piękna i mogłaby powstać w każdym zakątku świata. Nawet pewne niedoskonałości odlewu zamiast być mankamentem podkreślają jej dynamikę.

Rzeźba nie jest duża. Ma 16 cm wysokości, 19 cm szerokości i 6 cm głębokości.

Specyficzne kody