Okifa. Wisielec. Drewno. Tkanina. Mbole. Kongo. XX wiek.
Najwyższą karę można ponieść za morderstwo, cudzołóstwo, złamanie tajemnicy otaczającej Lilwa. Dodatkową karą jest pochowanie złoczyńcy w nieoznakowanym grobie poza miejscem tradycyjnych pochówków.
Rzeźba, jeśli przyłożymy do niej miarę naszej, europejskiej percepcji, jest makabryczna. Przedstawia bowiem wisielca, osobę ukaraną śmiercią przez powieszenie przez sąd stowarzyszenia Lilwa. Lilwa organizuje i kontroluje całe życie religijne i społeczne plemienia Mbole, będącego częścią składową większej grupy etnicznej Mongo, żyjących na terytorium dawnego Zairu, obecnie Demokratycznej Republiki Kongo.
Rzeźba ma charakter dydaktyczny. Figury te trzymane są w specjalnej chacie w pobliżu obozu, w którym młodzi członkowie plemienia Mbole przechodzą inicjację. Okify, figury wisielców, specyficznie podwieszone na platformach, mają uświadamiać jaka kara czeka członków społeczności, za złamanie reguł stowarzyszenia Lilwa. Najwyższą karę można ponieść za morderstwo, cudzołóstwo, złamanie tajemnicy otaczającej Lilwa. Dodatkową karą jest pochowanie złoczyńcy w nieoznakowanym grobie poza miejscem tradycyjnych pochówków.
Figury Mbole odpowiadają na zapotrzebowanie stowarzyszenia Lilwa. Pełnią funkcje religije i dydaktyczne. W warstwie artystycznej są bardzo ciekawe. Kubistyczne i zgeometryzowane, a dodatkowo polichromowane w sposób podkreślający geometryczne podziały.
Rzeźba, którą oferuję nie jest zbyt stara. Myślę, że powstała pod koniec XX wieku. Dodatkowo jej twórca nie oparł się pokusie udziwnienia i upiększania tradycyjnego wzorca Okify. Mimo to uznałem, że jest wystarczająco intrygująca i dekoracyjna aby umieścić ją w moim sklepie. Ma 68 cm wysokości, 18 cm szerokości i 16 cm głębokości.