Głowa górnika. Według Constantina Meuniera. Żeliwo. Belgia. XX w.

1 200,00 zł
Brutto

Uznałem, że to dziwne bowiem przeglądając kilkaset zdjęć przedstawiających fizjonomie górników tę rzeźbę bez wahania umieściłbym w dziesiątce najciekawszych. Najbardziej ekspresyjnych, dynamicznych, najpełniej oddających zderzenie piękna ludzkiego ciała z wyniszczającą je górniczą harówką.

Rzeźba, którą oferuję pojawiła się kilka razy na zagranicznych aukcjach, gdzie nie odnosiła sukcesów bądź spadała z aukcji. Uznałem, że to dziwne bowiem przeglądając kilkaset zdjęć przedstawiających fizjonomie górników tę rzeźbę bez wahania umieściłbym w dziesiątce najciekawszych. Najbardziej ekspresyjnych, dynamicznych, najpełniej oddających zderzenie piękna ludzkiego ciała z wyniszczającą je górniczą harówką. Być może rzeźbę sklasyfikowałbym nawet wyżej ale kładę to na karb subiektywnej dumy właściciela.

Początkowo sądziłem, że autorem rzeźby jest Emile Brialmont. Nie znalazłem jednak żadnej innej pracy sygnowanej tym nazwiskiem. Uznałem, że to niemożliwe aby był autorem tylko tej jednej rzeźby, zważywszy jej wysoki poziom artystyczny. Dalsze poszukiwania doprowadziły do Emila Brialmonta właściciela odlewni żeliwa w belgijskim Saint Trond. Odlewnia produkowała części do pociągów, statków, silników Diesla, maszyn przemysłowych i rolniczych. Była to dobrze prosperująca firma zatrudniająca ponad 140 pracowników. Częścią zakładu Emile Brialmonta było atelier zajmujące się zapewne odlewami artystycznymi. Stąd jego nazwisko na rzeźbie.

Nadal pozostawała kwestia autora rzeźby. Osobiście nie mam wątpliwości. Model rzeźby pochodzi z pracowni Constantina Meuniera. Jest jego dziełem bądź któregoś z jego uczniów.

Constantin Meunier to belgijski artysta, który centrum swoich zainteresowań uczynił górnika, dokera, robotnika. Jego realistyczne wizerunki ludzi pracy pełne są empatii, podziwu i współczucia. Dostrzegał, że praca fizyczna w tamtych czasach wyniszczała ciała robotników, powodowała ich degradację i śmierć. Konfrontował je z wizerunkami antycznych herosów. Rzeźby Meuniera odniosły komercyjny sukces nie tylko na terenie Belgii.

Twarz górnika z rzeźby, którą oferuję bardzo przypomina twarz górnika z monumentu gloryfikującego pracę, ustawionego w Brukseli w roku 1930, równo w dwudziestopięciolecie śmierci artysty.

Rzeźba razem z podstawą ma 34 cm wysokości. Sama żeliwna głowa ma 29 cm wysokości, 16 cm szerokości i 16 cm głębokości. Dwustopniowa, metalowa podstawa ma wymiary 23 na 23 na 5 cm. Według mnie rzeźba powstała na początku XX wieku.

Specyficzne kody