Siedzący mężczyzna. Litografia. Alberto Giacometti. XX wiek.

600,00 zł
Brutto

„Portret siedzącego mężczyzny” bo tak brzmi pełen tytuł litografii, pojawił się po raz pierwszy w roku 1961 w Paryżu jako wkładka do artystycznego czasopisma Derriere le Miror wydawanego przez Maeght.

Alberto Giacometti nie zawsze robił wydłużone, nieco somnambuliczne, postacie ludzkie, które są znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Zanim tak się stało przeszedł długą drogę, pełną zakrętów i wybojów. Paradoksalnie, wcześniejsze dokonania artysty, którego rzeźba, przez długi czas była na topie światowych rankingów najdrożej sprzedanych dzieł na rynku wtórnym, pozostają praktycznie nieznane. Wśród inspiracji wcześniejszych dzieł artysty wymienić należy sztukę afrykańską i sztukę Egiptu. Wśród twórców, którzy wpłynęli na Giacomettiego najczęściej wymienia się Aleksandra Archipenkę, Andre Massona, Paula Cezanea i Pabla Picasso. W latach 1930-1934 Giacometti był członkiem ruchu surrealistów. Nie bez znaczenia dla twórczości artysty była wieloletnia przyjaźń z Jean- Paulem Sartrem i Samuelem Becketem.

Alberto był autorem grafik i rysunków. Charakterystycznych poprzez plątaninę linii, z których wyłaniał się jasny przekaz. Grafiki tworzył kredką litograficzną na specjalnym papierze, z którego były przenoszone na kamień litograficzny. Powstała w ten sposób odbitka zachowuje wszystkie linie z procesu twórczego. Żadnej kreski nie daje się wymazać.

„Portret siedzącego mężczyzny” bo tak brzmi pełen tytuł litografii, pojawił się po raz pierwszy w roku 1961 w Paryżu jako wkładka do artystycznego czasopisma Derriere le Miror wydawanego przez Maeght.

Litografia, którą oferuję pochodzi zapewne z teki litografii Giacomettiego. Niestety nie wiem kiedy i przez kogo wydanej. Stan zachowania, przebarwienia papieru, pozwalają z całą pewnością powiedzieć, że rzecz nie jest współcześnie wydana.

Wymiary litografii z oprawą to 52 na 42 cm. W świetle passe-partout 40 na 30 cm.

Specyficzne kody