Śpiący anioł. Drewno. Willi Soukop (1907-1995). Anglia.

900,00 zł
Brutto

Mam wrażenie, że rzeźby Soukopa nie są jednorodne stylistycznie. Każda z nich jest osobnym, autonomicznym artystycznym światem. Zresztą artysta sam twierdził, ze nigdy nie podążał za określonym trendem artystycznym a największy wpływ na jego twórczość wywarły prace Ernsta Barlacha.

Rzeźbę kupiłem w Polsce. Jeśli pamięć mnie nie zawodzi to na giełdzie staroci w Częstochowie. Zobaczyłem w niej postać śpiącego anioła. Postać subtelną, delikatną, ulotną.

Przez długi czas nie wiedziałem kto jest jej autorem. Pomógł kolego po fachu. Rozpoznał rzeźbę. Weryfikacja w internecie nie pozostawiła wątpliwości. Autorem jest Willi Soukop. Choć niespodzianka, rzeźba opisywana jest jako postać siedzącej kobiety. Będę jednak się upierał, że widać przylegające do ciała skrzydło.

Rzeźba pojawiała się kilka razy w ofertach sprzedawców, sądzić więc należy, że artysta traktował ją komercyjnie, mechanicznie powielając pierwotny model przy pomocy kopiarki do drewna.

Soukop urodził się w biednej rodzinie. Matka była Austriaczką, ojciec Czechem z Moraw, szewcem z zawodu. Traumatyczne przeżycia podczas I wojny światowej sprawiły, że ojciec popełnił samobójstwo. Trójka rodzeństwa została sama z matką.

Willi zmuszony był wcześnie pomagać finansowo w utrzymaniu domu. Początkowo pracował w fabryce, potem z racji zdolności manualnych i artystycznych rzeźbił pudełka i rączki do parasolek dla lokalnego handlarza. Zarabiane w ten sposób pieniądze, pozwoliły Williemu się kształcić. Początkowo w szkole rzemieślniczej potem na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Studiował w latach 1928-34. Zawarta tam znajomość zaowocowała zaproszeniem do Darlington Hall w Anglii, ośrodka artystycznego w hrabstwie Devon, mającego w swych założeniach pomoc dla europejskich artystów uciekających z kontynentu przed rodzącym się faszyzmem. Ośrodek pozwalał na dalsze kształcenie, ułatwiał zdobycie pracy, kontakty ze środowiskiem artystycznym.

Willi Soukop pracował jako nauczyciel w szkołach artystycznych. Nie zaniedbywał własnej twórczości i w roku 1935 jego rzeźby pojawiły się po raz pierwszy, na wystawie w Akademii Królewskiej. W roku 1945 przeniósł się do Londynu, gdzie do końca swego życia pracował jako wykładowca na uczelniach artystycznych. W latach sześćdziesiątych został wybrany do Royal Society of British Artists a także Royal Society of British Sculptors. Jego rzeźby wzięły udział w ponad 70 wystawach, trafiły do przestrzeni publicznej, zostały zakupione przez muzea i galerie m.in przez Tate Gallery.

Mam wrażenie, że rzeźby Soukopa nie są jednorodne stylistycznie. Każda z nich jest osobnym, autonomicznym artystycznym światem. Zresztą artysta sam twierdził, ze nigdy nie podążał za określonym trendem artystycznym a największy wpływ na jego twórczość wywarły prace Ernsta Barlacha.

Rzeźba którą oferuję ma 30 cm wysokości, 12 cm szerokości i 5 cm głębokości. Stoi na drewnianej podstawie o wymiarach 13,5 na 9 na 2,5 cm.

Specyficzne kody