Maska inicjacyjna. Drewno. Ngbaka. Kongo. XX wiek.
Masek używają Ngbaka głównie podczas obrzędów inicjacyjnych. Młodzi członkowie tej społeczności spędzają kilka miesięcy poza wioską przechodząc testy wytrzymałości fizycznej, emocjonalnej i psychicznej, mające wprowadzić ich w dorosłe życie.
Sztuka plemion Ngbaka została odkryta stosunkowo późno, w drugiej połowie XX wieku. Głównie z powodu niedostępności terenów nad rzeką Ubangi gdzie zamieszkiwali. Zresztą Ngbaka nie wykształcili jednorodnego stylu w sztuce a na dodatek ulegali wpływom sąsiadów Ngbandi i Ngome.
Ngbaka wierzą w boga Gale, który zesłał na ziemię swych posłańców Setu i Nabo, rodzeństwo. Z ich kazirodczego związku zrodzili się pierwsi ludzie na ziemi.
Rzeźby przedstawiające wizerunki Setu i Nabo członkowie plemienia Ngbaka umieszczają w domowych ołtarzykach aby te zapewniały ochronę i pomagały leczyć choroby. Wróżby odczytywane przy ich pomocy pomagają poznać przyczynę nieszczęścia jeśli takie dotknie rodzinę.
Masek używają Ngbaka głównie podczas obrzędów inicjacyjnych. Młodzi członkowie tej społeczności spędzają kilka miesięcy poza wioską przechodząc testy wytrzymałości fizycznej, emocjonalnej i psychicznej, mające wprowadzić ich w dorosłe życie.
Inicjacja kończy się obrzezaniem i nacięciami plemiennej skaryfikacji. To też pozwoliło mi maskę rozpoznać po charakterystycznym grzebieniu na nosie.
Maskę, którą oferuję kupiłem w Belgii. Myślę, że pochodzi z drugiej połowy XX wieku.
Maska ma 32 cm wysokości, 21 cm szerokości i 12 cm głębokości.