Mężczyzna. Przodek. Drewno. Koraliki. Skóra węża. Nyamwezi. Tanzania. XX wiek.

900,00 zł
Brutto

Cechą charakterystyczną większości figur jest bardzo wydłużona środkowa część rzeźby, co skłoniło niektórych badaczy do wysnucia tezy, że stały się inspiracją dla Alberta Giacomettiego.

Nyamwezi żyją w środkowej Tanzanii. Ich społeczność ukształtowała się z kilku grup etnicznych. Oprócz Nyamwezi w jej skład weszli Kimbu, Konongo, Sukuma i Sumbwa. Utrzymywali się z uprawy roli i hodowli zwierząt. Żyli w grupach niewielkich wiosek, którym przewodził wódz, mający obowiązek zapewnić dobrobyt materialny i szaman zapewniający opiekę duchową.

Niewiele znalazłem informacji o organizacji tej społeczności. Gdzieś natrafiłem na wzmiankę o gildiach gospodarczych, które swym członkom zapewniały odpowiedni status społeczny.

W pobliżu siedlisk Nyamwezi przebiegał szlak karawan handlowych. Dość szybko plemię odkryło zalety handlu, tym bardziej, że byli doskonałymi myśliwymi i potrafili polować na słonie i pozyskiwać ich kość, towar poszukiwany na całym świecie. Stali się aktywnymi uczestnikami wymiany handlowej, opiekę nad ziemią i stadami powierzając robotnikom z plemienia Tutsi. Przez sąsiadów byli nazywani „Ludźmi Zachodu” bądź „Ludźmi Księżyca”.

W ich sztuce dominują rzeźby. Zwykle przedstawiają kobietę i mężczyznę. Bardzo ciekawe są rzeźby Nyamwezi z ruchomymi członkami, będące rodzajem marionetek. Cechą charakterystyczną większości figur jest bardzo wydłużona środkowa część rzeźby, co skłoniło niektórych badaczy do wysnucia tezy, że stały się inspiracją dla Alberta Giacomettiego.

Rzeźby Nyamwezi są bardzo rzadkie. Rzeźba, którą oferuję była niestety naprawiana. Brak jej też opaski ze skóry przysłaniającej genitalia. Mimo wszystko to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów.

Rzeźba ma 88 cm wysokości, 9 cm szerokości i 8 cm głębokości.

Specyficzne kody