

Rzeźba koresponduje z tradycyjną sztuką plemienną, jest jej współczesną interpretacją. I nie szukałbym łatwych uproszczeń odnoszących się do komercyjnej sztuki tworzonej dla turystów.
Stylizacja maski Nimba. Drewno Baga. Gwinea. XX wiek.
Rzeźba nawiązuje do jednej z najciekawszych afrykańskich masek. Mowa o masce Nimba plemienia Baga z Gwinei. Maska była symbolem kobiecej płodności. Zwykle była olbrzymia, największe miały ponad dwa metry wysokości. Noszona na ramionach, szczelnie zasłoniętego kostiumem z rafii tancerza, górowała nad tłumem podczas świąt rolniczych. Odzwierciedlała kobiecą siłę, rolę i pozycję kobiety w społeczności określanej liczbą urodzonych i wychowanych dzieci.
Rzeźba nie jest prostym odwzorowaniem maski. Można nawet zapytać czy na pewno odnosi się do kobiety. Nie ma tu cech płciowych charakterystycznych dla Nimby. Rzeźba koresponduje z tradycyjną sztuką plemienną, jest jej współczesną interpretacją. I nie szukałbym łatwych uproszczeń odnoszących się do komercyjnej sztuki tworzonej dla turystów. Zbyt dużo tu pracy, kreatywności, precyzji wykonania. Pieniądze da się zarabiać dużo łatwiej.
Rzeźba ma 38 cm wysokości, 14 cm szerokości i 14 cm głębokości.