

Poszczególne „komórki”fragmentaryzują obraz, podkreślając wrażenie ruchu grupy jeźdźców. Ruchu raczej dostojnego niż gwałtownego bo wyobrażam sobie, że scena przedstawia przejażdżkę grupy dworzan, po ogrodach wokół Zamkniętego Miasta.
Kupiłem ten wazon z powodu koni. Chińscy rzemieślnicy wykazali się znajomością anatomii tych zwierząt i sposobu w jaki się poruszają Emalia komórkowa, technika zdobienia bardzo trudna i mająca swe ograniczenia, została tu wykorzystana w sposób idealny. Poszczególne „komórki”fragmentaryzują obraz, podkreślając wrażenie ruchu grupy jeźdźców. Ruchu raczej dostojnego niż gwałtownego bo wyobrażam sobie, że scena przedstawia przejażdżkę grupy dworzan, po ogrodach wokół Zamkniętego Miasta.
Technika emalii komórkowej polega na układaniu wzoru z cienkiego, spłaszczonego drutu na metalowej powierzchni i wypełnianiu go barwnymi emaliami. Technika dotarła do Chin z Europy a cierpliwość i kunszt cesarskich rzemieślników uczyniły z niej wizytówkę chińskiej sztuki. I eksport z powrotem do Europy. Emalia komórkowa jako sposób zdobienia naczyń, największy rozkwit w Chinach zanotowała w XVII i XVIII wieku.
Ten konkretny wazon powstał, jak sądzę, w XIX wieku. Zachował się w dobrym stanie, choć ma niestety wstawione nowe dno bo ktoś próbował przywrócić mu funkcjonalność. Wazon ma 39 cm wysokości, 20 cm szerokości. Średnica podstawy wynosi 15 cm.